Tähtisumua ja klimppisoppaa

Posted: tammikuu 21, 2009 in Meemit ja kiertikset
Avainsanat:,

Lupasin muutama päivä sitten vastata kollegani Kirsin haasteeseen ja kerron nyt kuusi satunnaista seikkaa itsestäni. Aloitan hankkeella, joka on työllistänyt minut viime aikoina. Olen kirjoittanut elämäni ensimmäisen —> kirjan.

Olen monen asian — esimerkiksi siivouksen ja tavaroiden järjestyksen — suhteen aika suurpiirteinen, mutta kirjoittaminen nostaa minussa esiin nipon. Tällä kertaa pääsin kaltaisteni seuraan, sillä kustannustoimittajani Mari Hyrkkänen ja Elämäni kivet -kirjan visuaalisen ilmeen suunnitellut ja toteuttanut Tarja Petrell veivät hiomisen sellaisiin sfääreihin, että alta pois! Kirja on nyt painossa ja tuskin maltan odottaa lämpimäisiä.

Entäpä kolmanneksi? Osaan viheltää kuin katupoika, tosin kahden sormen avulla. Olen yrittänyt opetella viheltämään kovaa ja kimeästi vain huulten asentoa muuttamalla, mutta toistaiseksi tuloksena on ollut niin räkäistä touhua, että seurassa turvaudun suosiolla sormivihellykseen. Taidosta on ollut todistettavasti hyötyä niin öisessä Helsingissä kuin New Yorkissakin, sillä olen vihellyksen avulla onnistunut kaappaamaan takseja lennosta.

Neljäs satunnainen seikka mainittakoon urheilun saralta: olen hypännyt laskuvarjolla — tai kuten yleensä asian ilmaisen — olen poistunut vapaaehtoisesti seitsemän kertaa lentävästä lentokoneesta selässäni reppu, jonka sisällön toimivuudesta en todellakaan ole ollut varma. Olen kirjoittanut siitä jutunkin; täytyykin etsiä se jostain arkistojeni kätköistä.

Sitten? Rakastan öistä tähtitaivasta ja olin jo lapsena kiinnostunut avaruudesta, planeetoista ja tähtisumuista. Meillä oli Valittujen Palojen Suuri karttakirja, jonka loppuosassa oli avaruutta koskeva osuus. Selailin sitä usein ja opettelin ulkoa aurinkokuntamme planeetat, niiden järjestyksen ja ominaisuudet. Katselen tähtitaivasta päivittäin; olen ladannut tietokoneeni taustakuvaksi upean otoksen Linnunradasta.

Viimeiseksi paljastan kulinaarisen erikoisuuden: osaan tehdä klimppisoppaa. En tosin ole tehnyt sitä vuosikausiin. Klimppisoppa oli isoisäni herkkua, ja hän opetti minulle oikeaoppisten klimppien tekemisen niksit. Jos joku innostuu kokeilemaan, resepti löytyy —> täältä.

En tällä kertaa haasta nimeltä ketään bloggaajaa, vaan jokainen voi tarttua ideaan vapaasti. Siitä vain!

Kommentointi on suljettu.