Parasta valtavirtaa

Posted: marraskuu 16, 2008 in ♪♫ Sunnuntaiklassikko ♪♫, Musiikki
Avainsanat:,

Täksi sunnuntaiksi olen valinnut kaksi biisiä, jotka molemmat ovat mielestäni klassikkoainesta. Laulajana on mies, jonka äänestä olen tykännyt teinivuosista asti: Don Henley.

Arvaan, että osa lukijoista rykii nyt keuhkonsa pihalle, edustaahan Eagles paljon parjattua mainstream-musiikkia. Mutta minä viittaan kintaalla moiselle määritelmälle. Minulle tärkeintä on bändin yhteissoundi, tarkoin mietityt nyanssit, puhuttelevat tekstit ja se, miten uljaasti ja hallitusti kitarat soivat.

Biiseistä ensimmäinen, The Boys Of Summer, on tosin peräisin Henleyn sooloalbumilta, vuonna 1984 julkaistulta Building the Perfect Beast. Kun kuulin biisin ensimmäisen kerran, olin juuri muuttanut Helsinkiin. Kyse oli merkittävästä taitekohdasta, jolloin jätin taakseni kaiken tutun ja turvallisen ja annoin luvan levottomalle verelle viedä naista eteenpäin. Yksi parhaimmista päätöksistä, jonka olen elämässäni tehnyt.

Toinen klassikko on poimittu Eagles-yhtyeen uusimmalta levyltä, viime vuonna ilmestyneeltä Long Road of Eden. Kyseessä on tupla-albumin nimibiisi. Sain sen alun perin ystävältäni yllärinä sähköpostiviestin yhteydessä ja ihastuin ensikuulemalta. Biisin alku lähentelee itämaisia sävyjä, ja keskiosassa on sitä instrumenttien mahtipontisuutta, jota Eaglesin musiikissa rakastan. Lisäksi Henley laulaa uskomattoman hienolla tavalla. Puhumattakaan sanoituksesta… niinpä niin.

Behold the bitten apple – the power of the tools
But all the knowledge in the world is of no use to fools

Tänään sunnuntaiklassikkoja esittelevät myös Tuima, Sooloilija, Hirlii, Mariar ja Lepis.

kommenttia
  1. Tuima sanoo:

    Eaglesia on tullut jonkun verran kuunneltua. Henleyllä on aika tunnistettava ääni. Valintasi olivat minulle aivan vieraita, mutta Eaglesin Long Road Out of Eden oli kyllä todella hieno. Pitänee tutustua koko levyyn. Kiitos vinkistä!

  2. Sooloilija sanoo:

    Minäkin olen usein miettinyt Eaglesia Sunnuntaiklassikoksi, aina vain on sitten tullut jotain muuta.. Yleensä laitan sen muusikon tai bändin, joka tulee ensimmäisenä mieleen…
    (Mun kone ei juuri nyt pyöritä mitään youtubea, joten palaan myöhemmin kuuntelemaan ja katsomaan..)

  3. Viides rooli sanoo:

    Moi Tuima ja Sooloilija, Eaglesin viime vuonna ilmestynyt tupla on todella komea kokonaisuus. Suosittelen!

  4. hirlii sanoo:

    Eagles on klassikko, ilman muuta. En ole sitä hirveän paljon kuunnellut, mutta olit valinnut kyllä aikas hyvät kappaleet tähän.

  5. Mariar sanoo:

    Ei yskitä yhtään! Tajusin Eaglesin nerouden ja vivahdeikkuuden, kun he kokoontuivat joitakin vuosia sitten esittämään vanhoja kappaleita. Tapahtumasta (olisiko ollut peräti kiertue) tehtiin taltiointi, jonka saattoi nähdä. Mulle se, että näki ne heput ja niiden soittamisen ja laulun, jotenkin avasi sen jutun.

    En tiennyt, että heiltä on ilmestynyt uutta matskua, kiitos esittelystä. :)

  6. Viides rooli sanoo:

    Hirlii, nastaa jos tykkäsit :-)

    Hyvä, ettei yskitä, Maria! Tiedän tuon taltioinnin, olen katsellut ja kuunnellut sitä useampaan kertaan kummipoikani isän suurenmoisessa kotiteatterissa. Kundit laulavat ja soittavat niin hienosti yhteen, että alta pois!

  7. lepis sanoo:

    Aaah, aah, aaaah kesämusaa! Ihanaa ettei kaikki synkistele tänään :) Itseasiassa päässäni pyörähti Eagles tänä aamuna, mutta meni ohitse! Uudempi tuotos on niin loistavaa kamaa, että taidan mennä uusimaan kuuntelun ja kuunnella vähän lisää. Kiitos.

  8. lepis sanoo:

    Voi vitsit miten hienoja biisien nimiä sieltä löytyykään: No more cloudy days tai Waiting in the Weeds! Tämä on käytävä ostamassa. Heti! Biisitkin ovat aivan loistavia näin youtube kuuntelulla. Miten ihmeessä tämä ei ylittänyt radiosoiton rajaa meillä silloin kun ilmestyi. Taitavat dj-väki olla liian nuorta ymmärtääkseen tai jotain.

  9. Viides rooli sanoo:

    Moi Lepis, voin vakuuttaa, että olin ihan pähkinöinä, kun sain ystävältäni myöhemmin lahjaksi koko hela tuplan. Olen taas tänäänkin kuunnellut sitä enkä kyllästy, en sitten millään. Hienoja biisejä kaikki ja soiton taso ylimaallisen pätevää. Hopi-hopi huomenna kauppaan! :-D