Uuden ajan matematiikkaa: 1 = 134

Posted: syyskuu 19, 2008 in Arjen ilot, Media
Avainsanat:, , , ,

Neiti Taiteilija huokaisi aamulla reppuaan pakatessaan: mihin ihmeeseen tämäkin viikko on huvennut? En voinut kuin nyökytellä samanmielisesti päätäni. Nyt on jo perjantai, enkä ole ehtinyt tehdä puoliakaan tehtävistä, jotka tällä viikolla oli tarkoitus saattaa päätökseen. Haluan lisää tunteja! Tai sitten vaihtoehtoisesti yhden superahkeran kloonin, joka tekisi ne vaikeimmat hommat ja saisi palkinnoksi reissata mihin päin maailmaa tahansa.

No, kaiken kiireen keskellä olen onnistunut muutamana iltana katsomaan televisiotakin (tunnustan: olen House-addikti; ja Hugh Laurie vain on niin hyvä näyttelijä). Torstaina tulee myös toinen varteenotettava ohjelma, Tiina Klemettilän juontama –> Priima, joka esitetään uusintana lauantaisin ja maanantaisin. Onnistuin näkemään jakson, jossa suomalaisoptikot toteuttivat Suomen World Vision -järjestön kanssa puhuttelevan tempauksen Keniassa.

Kyse oli vanhojen silmälasien kierrätyksestä, kauniimmin sanottuna niiden lahjoittamisesta. Silmälasien jakamisen yhteydessä optikot tekivät Meibekin asukkaille näöntarkastuksia. Kuten usein käy, jäin nytkin pohtimaan erästä yksityiskohtaa, joka kerrottiin Joonas Lehtipuun toimittamassa insertissä. Nähdään Keniassa! -operaation yhteydessä suomalainen yhteistyökumppani, Cazze-ketju, kustansi 134 ihmiselle kaihileikkauksen, jonka kenialaiset silmälääkärit tekivät. Haastatellun suomalaisoptikon, jonka nimeä en nyt muista, mukaan koko kaihioperaatio kuljetuksineen maksoi yhden Helsingin Sanomissa julkaistun mainoksen verran.

Ajatella, mitä kaikkea saataisiinkaan aikaan, jos jokainen Hesarissa isosti mainostava yritys käyttäisi vuosittain yhden ilmoituksen varat johonkin yleishyödylliseen toimintaan tai tukisi rahoilla erilaisia kehitysyhteistyö- ja luonnonsuojeluhankkeita. Lisätietoa + kuvareppari Kenian-projektista löytyy —> täältä.

Kommentointi on suljettu.