Kirjahyllyn paikka?

Posted: elokuu 4, 2008 in Media, Vastarannan kiiski

Satuin viime viikolla katsomaan MTV3:n Pientä pintaremonttia -sarjan jakson, jossa uudistuksen kohteena oli Helsingin Itä-Pasilassa sijaitseva kolmen huoneen kerrostaloasunto. Kolme sisustajaa, Katja Piiroinen, Jouni Leino ja Iisa Strand, tekivät remonttia varten suunnitelman, josta omistajapariskunta valitsi mieluisimman. Minna-Kaisa ja Arno tykästyivät eniten Iisan ehdotukseen, joka myös toteutettiin.

Ohjelmassa on paljon hyvää, enkä aio tässä kiistää sen ansioita, mutta kyseisessä jaksossa suunnittelija onnistui pullauttamaan lauseen, joka herätti ja sai — jälleen kerran — minut pudistamaan epäuskoisena päätäni ikiomalla kotisohvallani.

Alun perin 1970-luvun tyyliin sisustetun asunnon olohuoneessa oli myös kirjahylly täynnä kirjoja. Sen suunnittelija halusi ehdottomasti pois ja korosti mielipidettään sanoen: ”Kirjahyllyn paikka on jossain ihan muualla.” Jäin kiinnostuneena katsomaan, minne hän sen lopullisessa versiossa lykkäisi. Juu, arvasitte oikein: kirjahyllyä saati kirjoja ei löydy lainkaan lainakalusteilla sisustetusta versiosta. Missäköhän niiden kirjojen paikka siis on? Kellarissa? Vinttikomerossa? Kierrätyskeskuksessa? Kaatopaikalla?

On tietenkin tylyä haukkua tuttua kollegaa, mutta Iisa Strandin –> näkemys on mielestäni oiva esimerkki siitä, miten mediassa ja mielikuvien parissa työkseen toimivat näkevät maailman. Stockmannilta, Don Goffosta ja Ikeasta roudatuilla kalusteilla sisustettu asunto on toki esteettisesti tyylikäs, mutta elämänmakua siinä ei ole pisaraakaan. Mutta ehkä se ei ollutkaan suunnittelijan tarkoitus. Ehkä tarkoituksena oli vain luoda silmiä hivelevä sisustuskokonaisuus. Mutta mitä ihmettä sellaisella tekee? Kotia kai ihmiset tässäkin ohjelmassa etsivät. Ja ainakin minun kotiini kuuluvat myös kirjat, lehdet, cd:t, dvd:t ja muut kirjahyllyyn sekä ylipäänsä elämänmenoon kuuluvat tavarat.

Mainokset
kommenttia
  1. Veera sanoo:

    Niin samaa mieltä. Minua sisustuslehdet ym. markkinointi jaksaa ihmetyttää täsmälleen samasta syystä. Semminkin, kun niissä esitellyissä luukuissa usein olisi tilaa kirjoille ja kirjahyllyille. Toisin kuin useimmilla paljon kirjoja/levyjä omistavilla, mutta suhteellisen ahtaasti asuvilla kaupunkilaisilla.

    Tosin yksi toimittajatuttu sanoikin, ettei sisustuslehtien tarkoitus ole myydä koti-ideoita tai edes lehdissä esitettyjä tuotteita vaan mielikuvia saavutettavissa olevasta paremmasta elämästä.

    Se kun kai on juuri se, joka tätä kapitalistista maailmantaloutta pyörittää.

  2. Viides rooli sanoo:

    Moi Veera, olet oikeassa: tavoitteena on myydä unelmia, siitä on kyse. Itse kaipaan kuitenkin kodin sisustamista koskevilta jutuilta ennen kaikkea selkeitä vinkkejä ja ehdotuksia, jotka olisivat toimivia ja mielellään toteutettavissa tavallisen pulliaisen budjetilla. Sisustus- ja muotitoimittajilta karkaa aika usein mopo käsistä, koska he voivat käyttää kuvauksissa ilmaiseksi eri yritysten tuotteita.