Nyrkki palleaan vai idyllisiä kliseitä?

Posted: kesäkuu 15, 2006 in Kulttuurin kentällä

Nyt on ilo hehkuttaa kaverin puolesta. Lauantaina Cannesin aurinkoon lentää Pekka Toivonen, joka tänä keväänä voitti yhdessä työparinsa Sanna Paanasen kanssa historian ensimmäisen Young Creatives Finland –kilpailun. Kyse on siis mainonnasta ja kilpailijoiden tehtävänä oli suunnitella 24 tunnissa printtimainos annetusta hyväntekeväisyysaiheesta. Kaksikon voittotyö, Time to clean it, kertoo yhdellä silmäyksellä kaiken: paskaisessa Itämeressä uiva norppa ei kauan elä.

Julisteen idea sai minut miettimään suomalaista markkinointia ja sen suhdetta todellisuuteen. Miten usein olenkaan selaillut kauniita neliväriesitteitä, joissa suomalainen luonto sädehtii neitseellisen puhtaana, saunat höyryävät, kannel soi ja Sibelius tuijottaa. Idyllisiä kuvia säestää usein mahtipontinen liturgia korkeatasoisesta koulutuksesta, muotoilusta, arkkitehtuurista, taiteista, hyvinvoinnista.

Kliseitä ja mielikuvia. Niillä meillä kyllä osataan ratsastaa. Kaikkein hämmästyttävintä tässä mielikuvahutussa on se, ettei sille löydy todellisuuspohjaa tämän päivän Suomessa. Maapallolla ei yksinkertaisesti ole enää täysin ”puhdasta” luontoa. Suomalaisten koulutus- ja tutkimusmäärärahoja on supistettu radikaalisti. Finnish Design oli kova juttu 50-luvulla ja taiteen kultakausi sijoittuu vieläkin varhaisempiin vuosiin.

Sama kliseiden viljely näkyy myös vahvasti Euroopan kulttuuripääkaupunki 2001 -ehdokkaiden hakemuksissa. Erityisen pöyristynyt olen turkulaisten promomateriaalista, jossa kulttuuri on valjastettu komeasti kaupungin imagon kohottajaksi, vaikka todellisuudessa kaupungin taidelaitokset ja kulttuurihankkeet ovat jo pitkään joutuneet kamppailemaan riittämättömien resurssien ja taidelaitosten toimintatapoja ymmärtämättömien virkamiesten kanssa. Kun Turun kulttuuritoimi teki viime vuonna tappiota yli 1,5 miljoonaa euroa, taide- ja kulttuurilaitosten johtajat saivat julkisuudessa kuulla kunniansa. Hölmöläisten touhuja muistuttava toimintamalli, jossa jokainen yksikkö ylittää toistuvasti valmiiksi alimitoitetun budjetin, pakottaa kuitenkin kysymään poliittisten päättäjien laskutaitoa ja motiiveja.

Mutta palataan vielä hetkeksi Pekkaan. Ne, jotka ovat pyörähtäneet Taivaannavalla, ovatkin jo saaneet maistiaisia lahjakkaan suunnittelijan kädenjäljestä. Ymmärsitte oikein: olen hemmetin ylpeä sivustostani. Nyt seuraan kiinnostuneena, miten kaveri pärjää Cannesissa, jossa hän ja Sanna osallistuvat Cannes Lionsin kansainvälisen mainosfestivaalin Nuorten Suunnittelijoiden kilpailuun. Kaksikko pitää reissun aikana blogia, ja se löytyy Behind the Scenes -sivuston Päiväkirjat-kohdasta. Turha kai sanoakaan, että kuljen ensi viikon peukut pystyssä Kasinon pojan puolesta.

Mainokset
kommenttia
  1. merja sanoo:

    upee mainos. yksinkertaisen vaikuttava. hattua nostan ja peukun nostan pystyyn minäkin!

  2. Viides rooli sanoo:

    Kiitos kehuista, Merja. Ne taatusti lämmittävät Pekkaa. Minä itse ainakin ostaisin tuollaisen paidan heti ja uskon, että viesti Itämeren suojelemisen tarpeellisuudesta menisi perille tyhmemmillekin.

  3. Tiina Kaarela sanoo:

    Kateuden sävyttämiä terveisiä vaan minultakin, miksi mun kaverit ei osaa tai, jos ne osaa ne ei ehdi, tehdä mulle nettisivuja. Tai, no, oonko edes pyytänyt… ;-)

    Noihin Taivaannavan sivuihin taisin kiinnittää huomiota jo heti blogisi alettua ja edelleenkin olen sitä mieltä, että suunnittelija on nero. Ja tuo paita on UPEA.

  4. Miss Foxy sanoo:

    puhtaan luonnon illuusiosta: eilenkin HS uutisoi, että viimeksi räjähtäneen ydinvoimalan laskeuma elää ja voi hyvin kotoisissa sienissämme ja kaloissamme

  5. Viides rooli sanoo:

    Kiitos, Tiina. Kehut ovat kuulemma vetäneet Pekan ”ihan herkäksi, mutta reality muistetaan Ranskan rannallakin”. Ala sinäkin vain vihjailla kavereillesi, että hyvät nettisivut olisivat tarpeen…

  6. Viides rooli sanoo:

    Miss Foxy ehti näemmä tuohon väliin, heippa sinullekin. Joo, eiköhän olisi jo aika ryhtyä paukuttamaan suomalaisen luonnon puolesta kybällä: tosiasiat otsikoihin, kuviin ja esitteisiin. Ei Itämerenkään tila pelkällä toiveajattelulla ja kauniilla saaristokuvilla parane.

  7. Haavetar sanoo:

    Voittajamainos todellakin pysäyttää – ensin hämmentää, sitten valaisee. Vaikuttava, monessakin mielessä. Kyllä kelpaa hehkuttaa. Onnea! :)

  8. marja-leena sanoo:

    Hieno mainos! On hyvä juttu kun mainos käytetään hyvään asiaan, eikä vain turhaan liioittelemiseen. Onnea Suomen pojalle.

    Taivaannapa sivut kävinkin katsomassa jonkin aikaa sitten, muistinkohan onnitella hienoista töistä, mutta onnittelen uudestaan!

  9. Viides rooli sanoo:

    Heips Haavetar ja Marja-Leena, ja kiitos. Kierrätän ilomielin viestinne Pekalle.

  10. Haavetar sanoo:

    JK. Voittajamainoksen puhuttelevuudesta tuli vielä mieleen Kristiina Lähteen runoteos ”Bunsenliekki”.

  11. Anna sanoo:

    Upeaa!

    Kirjoituksesi sai minut tuntemaan piston sydämessäni -hehkutanhan itsekin maailmalla tapaamilleni ihmisille juuri noita neliväriesitteen kliseisiä Suomi-haavekuvia. Meillä on paremmin kuin monessa muussa paikassa, mutta se ei oikeuta lepäilemään laakereillaan, puristamaan silmiä kiinniä ja roikkumaan vanhoissa iskulauseissa joiden todenperäisyys on enää pintasilausta…

  12. Viides rooli sanoo:

    Tsau Anna, onhan Suomi täynnä henkeäsalpaavan upeita seutuja ja vaihtuvat vuodenajat kruunaavat näkymät. Mutta moni paikka on tosiasiassa jo pahoin rapautunut, rikkoutunut tai saastunut. Myös tietoista tuhoamista tapahtuu; olenkin hämmentyneenä seurannut päättäjien piittaamattomuutta esimerkiksi Kuopiossa, jossa Minna Canthin kotitalo pihapiireineen on vaarassa tuhoutua, sekä Hämeenkyrössä, jossa on kaavailtu jätteenpolttolaitosta Kyrösjärven rannalle.