Näkymättömät tekijät

Posted: tammikuu 30, 2006 in Kulttuurin kentällä
Avainsanat:, ,

Matti Lintulahti pohtii Media=blogissa, miksi Tyler Brûlen perustama lifestyle-lehtien trendisetteri Wallpaper* ei uusimmassa designiin keskittyneessä numerossaan noteeraa lainkaan suomalaisia tuotteita. Onko syynä suomalaisen huippumuotoilun olemattomuus vai kyvyttömyys markkinoida saavutuksia kansainvälisillä areenoilla?

On tietenkin mahdotonta nimetä syitä, miksi toimitus ei ole antanut tilaa suomalaisille tekijöille, mutta spekuloidahan aina voi.

En usko, että näkymättömyys johtuisi suomalaisten muotoilijoiden heikosta tasosta. Siihen ei usko myöskään toimittaja Kristi Cameron, joka kertoo amerikkalaisen Metropolis-lehden tammikuun numerossa Suomen paradoksaalisesta tilanteesta. Meillä yritykset työllistävät ulkomaisia suunnittelijoita ja muotoilijoita, jolloin kotimaisten tekijöiden on ryhdyttävä oman onnensa sepiksi. Cameron myös esittelee viisi kiinnostavina pitämäänsä uuden aallon muotoiluyritystä ja -yhteisöä. Artikkelia referoidaan mm. Taideteollisen korkeakoulun nettisivustolla.

Suomalaisten tekijöiden, olipa ala mikä tahansa, suurimmat ongelmat nivoutuvat markkinointiin ja oikeiden jakelukanavien löytämiseen. Olen usein pohtinut, voisiko asian ratkaista esimerkiksi keskitetyn manageri-toiminnan avulla. Jotta tekijät pystyisivät luomaan huippumuotoilua (miten se ikinä määritelläänkin), heidän tulisi saada keskittyä siihen, missä he ovat parhaita eli omaan työhönsä. Trumpetit ja tykitys olisivat muiden harteilla.

Yksi tärkeä näkökulma on tietenkin myös se, ettei kaikista tarvitsekaan tulla maailmanvalloittajia. Osa muotoilijoista haluaa tehdä pieniä sarjoja varmistaakseen, että tuotteissa näkyy ja tuntuu persoonallinen kädenjälki. Sen, että ihminen hankkii elantonsa omalla työllään ja tuotteillaan, pitäisi riittää.

Kommentointi on suljettu.